Το οξύ πρόβλημα υπερπληθυσμού στις Ελληνικές φυλακές φέρνει ενώπιον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με νέα ερώτησή του ο Κώστας Αρβανίτης
Ο Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία / The Left και μέλος της Επιτροπής LIBE (Πολιτικών Ελευθεριών, Δικαιοσύνης & Εσωτερικών Υποθέσεων) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου απευθύνεται στην Κομισιόν με αφορμή την απόφαση – κόλαφο της Υπουργικής Συνόδου του Συμβουλίου της Ευρώπης (8-9 Μαρτίου 2022). Στο σημείο 4 αν και αξιολογείται θετικά η υποβολή από την ελληνική Κυβέρνηση του Στρατηγικού Σχεδίου για τις Φυλακές (2021-2023) («με ενδιαφέρον», είναι η διατύπωση της απόφασης), εντούτοις επισημαίνονται σοβαρές ελλείψεις στα χρονοδιαγράμματα.
Οι ελλείψεις αυτές στην πραγματικότητα υπονομεύουν τη δυνατότητα επίλυσης του χρόνιου προβλήματος υπερπληθυσμού και αποτελούν αδιάψευστο μάρτυρα της κυβερνητικής αδιαφορίας για την κατάσταση στις φυλακές. Η αδιαφορία αυτή δεν είναι τίποτε άλλο παρά η πολιτική επιλογή μιας ακραίας δεξιάς νεοφιλελεύθερης κυβέρνησης που δυόμισι χρόνια τώρα αντιλαμβάνεται τη σωφρονιστική πολιτική ως πεδίο διανομής σε ημέτερους κρατικού χρήματος με σκανδαλώδεις απευθείας αναθέσεις: ρεκόρ σπατάλης, και ρεκόρ αδιαφάνειας με την κατάσταση στις φυλακές να επιδεινώνεται!
Θύματα της πολιτικής αυτής φυσικά δεν είναι μόνο οι έγκλειστοι, αλλά και οι εργαζόμενοι στο σωφρονιστικό σύστημα της χώρας, οι οποίοι έτσι «καταδικάζονται» να εργάζονται σε χώρους εργασίας με όλο και περισσότερους κινδύνους για την ψυχική και σωματική τους υγεία.
Ενδεικτικό της κυβερνητικής αδιαφορίας για τις φυλακές είναι και το γεγονός πως τα σαφή χρονοδιαγράμματα απουσιάζουν από το προχειρογράφημα που παρουσιάστηκε ως Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο την ώρα που η πολιτική «αυστηροποίησης» ποινών και αναστολής της εφαρμογής σχεδίων «εναλλακτικών ποινών», οδηγούν εκ των πραγμάτων σε νέα, περαιτέρω επιδείνωση της ήδη δύσκολης κατάστασης στα σωφρονιστικά καταστήματα.
Φυσικά, και αυτή η απόπειρα της Αθήνας να κοροϊδέψει τη Διεθνή Κοινότητα πέφτει στο κενό, προκαλώντας σε έναν ακόμη τομέα τη σκληρή κριτική έγκυρων διεθνών οργανισμών στη χώρα μας και ενισχύοντας διεθνώς την εικόνα πως η Κυβέρνηση Μητσοτάκη μετατρέπει σταδιακά την Ελλάδα σε μια «μαύρη τρύπα» Κράτους Δικαίου.
Υπό το πρίσμα των παραπάνω ο Κώστας Αρβανίτης απευθύνεται στην Κομισιόν ζητώντας της «να εξασφαλίσει στα εν λόγω ζητήματα την ευθυγράμμιση της ελληνικής κυβέρνησης προς τις στοιχειώδεις αξιώσεις του κράτους δικαίου ως θεμελίου του ενωσιακού κεκτημένου», καθώς με τις πολιτικές της Κυβέρνησης Μητσοτάκη παραβιάζονται όχι μόνο γενικές αρχές αλλά και συγκεκριμένα άρθρα Ευρωπαϊκών και Παγκόσμιων Συνθηκών.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης του Κώστα Αρβανίτη για το πρόβλημα του υπερπληθυσμού στις Ελληνικές φυλακές:
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης προς την Επιτροπή
Άρθρο 138 του Κανονισμού
Κωνσταντίνος Αρβανίτης (The Left)
Θέμα: Ερώτηση για τις συνθήκες κράτησης και τον υπερπληθυσμό στις ελληνικές φυλακές
Σύμφωνα με την πρόσφατη Απόφαση της 1428ης συνεδρίασης των Υπουργών Αναπληρωτών του Συμβουλίου της Ευρώπης,1 η Ελλάδα συνεχίζει να αντιμετωπίζει οξύ πρόβλημα σχετικά με τις συνθήκες κράτησης και τον υπερπληθυσμό των κρατουμένων.
Μάλιστα, ο σχετικός στρατηγικός σχεδιασμός της ελληνικής κυβέρνησης κρίνεται ελλιπής ως προς τα χρονοδιαγράμματα και την αξιολόγηση του αντικτύπου των σχετικών μεταρρυθμίσεων, ενώ η αλλαγή υποδείγματος που συντελέστηκε από τον Σεπτέμβριο του 2019 (αυστηροποίηση ποινών, αναστολή του συστήματος επιβολής εναλλακτικών ποινών, κ.λπ.) αναμένεται να επιδεινώσει περαιτέρω την ήδη επιβαρυμένη κατάσταση στις ελληνικές φυλακές.
Περαιτέρω, εκφράζεται ιδιαίτερη ανησυχία ότι παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις δεν έχει τεθεί σε εφαρμογή κανένα αποτελεσματικό μέτρο, και υπογραμμίζεται η επείγουσα ανάγκη μεταρρυθμίσεων, ιδίως ενόψει του ιδιαίτερα υψηλού αριθμού εκκρεμουσών προσφυγών κατά της Ελλάδας ενώπιον του Ε.Δ.Δ.Α. σχετικά με τις απαράδεκτες συνθήκες κράτησης.
Ερωτάται η Επιτροπή:
Τι προτίθεται να πράξει προκειμένου να εξασφαλίσει στα εν λόγω ζητήματα την ευθυγράμμιση της ελληνικής κυβέρνησης προς τις στοιχειώδεις αξιώσεις του κράτους δικαίου ως θεμελίου του ενωσιακού κεκτημένου, δεδομένου ότι εν προκειμένω παραβιάζονται τα άρ. 2 Σ.Ε.Ε., άρ. 3 Ε.Σ.Δ.Α., άρ. 4 Χ.Θ.Δ.Ε.Ε., άρ. 5 Π.Δ.Α.Δ. Ο.Η.Ε., καθώς και η σύσταση CM/Rec (2006) 2 CoE.;
1 [1] CM/Del/Dec(2022)1428/H46-13, 8-9 Μαρτίου 2022